Мовою книжкового знака
Історію музею можна писати по-різному. Розповідями про
музейників, експонати чи науково-дослідницьку
діяльність. А можна розкрити її за допомогою «цікавих графічних плям» -
книжкових знаків. Установчі документи регіональних осередків для збору і
вивчення пам’яток традиційної культури передбачали наявність книгозбірень і
посади бібліотекаря. З часом окремі товариства нагромадили чималі бібліотеки.
Так поступово виникла потреба в екслібрисах. До цього, власне кажучи, спонукала
еволюція малої форми книжкової графіки, яка з середини 20-х років почала широко
застосовуватися не лише в особистих
бібліотеках, а й у книгозбірнях різноманітних установ, фіксуючи при цьому
специфічні риси, характерні для їх діяльності. Часто їх
навіть використовували як емблеми чи видавничі знаки. Не стали винятком
і музеї.
Гортаючи
щоденник товариства «Бойківщина» знаходимо запис Володимира Кобільника від 12
жовтня 1932 року: «Надумуюся – який би зробити «Ex libris» для нашого
музею. Маю в голові один проект – мушу його лишень дещо обдумати з інженером
Кордубою». А вже 23 грудня на
засіданні управи товариства вирішено, що екслібрис із зображенням типової
бойківської церкви має виготовити Володимир Кордуба (1883-1968), за що йому
висловлено подяку 20 лютого 1933 року. А сам знак роздруковано у самбірській
друкарні Мецгера у кількості 1500 штук.
У машинописному бюлетені КУОМ ч.2 за 1935 рік поміщено звіт про відвідини музею у Перемишлі Михайлом Скориком і Володимиром Кобільником. З-поміж іншого самбірські музейники згадали про доробок Олени Кульчицької(1877-1967): «Її твором є мистецький ex libris, яке посилаємо у залученню». Олена Львівна була в числі засновників «Товариства прихильників українського мистецтва «Стривігор». На виготовленому нею книжковому знаку бачимо зображення укріпленої фортеці і навпіл перетяту рікою гірську місцевість, що символізує територію перемишльської землі, розділеної рікою Стрвяж (Стривігор).
2
березня 1937 року разом з фінансовим звітом надсилає до КУОМ свій екслібрис і
«Обласний музей Верховина»[1].
Як нещодавно вдалося встановити, у 1936 році його виготовив поет,
літературознавець і перекладач Святослав Гординський (1906-1993). Його ім’я як
графіка нам повернула заслужений діяч мистецтв України, завідувач меморіального
музею Олекси Новаківського Любов Волошин[2].
Саме
у 30-х роках Гординський виконав майже два десятки екслібрисів. У контексті
нашої розповіді варто виділити книжковий знак члена управи стрийського музею
Миколи Марковського, який і сам цікавився екслібрисами, принаймні звертався до
знаного збирача книжкової графіки Івана Крип’якевича(1886-1967). Саме
Марковський надіслав екслібриси Гординського до КУОМ. За дивним збігом обставин
у Коломиї, куди переведено осідок комітету українських обласних музеїв у 1937
році, вирішили, що автор книжкових знаків саме Марковський. 21 листопада 1938
року навіть порадили звертатися до нього у справі виготовлення екслібрисів.[3]КУОМ
трохи пізно оцінив починання і тільки 19 квітня 1938 року у обіжнику наголосив:
«Деякі
управи музеїв подбали вже про екслібрис для своїх музеїв. Було би бажаним, щоби
те саме зробили всі управи а відбитки прислали до КУОМ[4]».
Тут принагідно зазначимо, що музей
«Гуцульщина» також послуговувався своєрідним книжковим знаком.
На той час у музеї «Верховина» працював
випускник Краківської академії мистецтв Олександр Харків.
Йому належить ще один
екслібрис Миколи Марковського, а також книжкові знаки Осипа Сілецького і
Мечислава Бартківа, два останні виконані у 1938 році. Можна припустити, що
якісь екслібриси він міг виконати у час свого побуту у Яворові також і для
тамтешнього музею. Не виключено, що подібний знак існував для музею «Лемківщина» ,ймовірно роботи Лева
Геца.
Ця
історія мала цікаве продовження. Після закінчення Другої світової війни у
таборі переміщених осіб у Регенсбурзі створено товариство любителів і збирачів
екслібрису, його натхненником і секретарем став Микола Марковський. Можемо
твердити, що помітне місце у збірках товариства займали екслібриси музеїв. Після
1948 року він перебрався до Сполучених штатів Америки, працював у ВУАН. Там і
помер на початку 80-х років.
Свої екслібриси мали і польські музеї. Один з них роботи Рудольфа Менкіцького(1887-1942)
Свої екслібриси мали і польські музеї. Один з них роботи Рудольфа Менкіцького(1887-1942)
Ось
про що розповіли звичайні книжкові знаки. Самі
по собі вже будучи пам’ятками
мистецтва, екслібриси музею допомагають
краще зрозуміти атмосферу міжвоєнного періоду і настрої дослідників місцевої
старовини.
Немає коментарів:
Дописати коментар